Khamis, 26 November 2009

“SAYA ORANG PAK LAH” – Siri 3 Pendedahan Yayasan Selangor

“Saya orang Pak Lah! Saya sedang membawa dana Kementerian Kewangan 5 juta untuk Inpens”

Gambar: Takril Tasuki, Pengurus Besar Yayasan Selangor

Oleh Zamlan Arabi, Ibnu Khuzaimah

Pada 24 April 2008 satu surat ’umum’ arahan dari Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri agar Pengurus Besar Yayasan Selangor memberi kerjasama terhadap kemasukan Kolej Inpens yang diketuai Dato’ ’Nana’ Mydin dan ’Nana’ Dr.Aziz ke Kampus IKYS yang menyebabkan suasana agak tegang berlaku.

Bagaimana Inpens yang banyak hutang dengan Yayasan Selangor boleh ’telan’ IKYS? Lebih ’tegang’ lagi apabila budaya pelajar Inpens membawa imej ’International’ ke Kuala Selangor yang sebelumnya aman tenteram dan agak kekampungan kerana biasanya pelajar IKYS adalah lelaki disamping penekanan saksiah keagamaan sepanjang berkursus di IKYS.

Staf IKYS naik pusing kepala kerana keputusan yang dicatatkan pada kertas minit berbeza dari segi perlaksanaanya. Akibatnya ada ’kaduk dah naik junjung’ yang memanipulasi pengurusan ’lembam’ ibu pejabat Yayasan Selangor.

Sejak pemerintahan BN lagi sudah diberitakan IKYS dipindahkan ke Pusat Pertumbuhan Desa di Bagan Terap dengan projek pengubahsuaian lebih kurang RM7.2 juta yang diuruskan oleh kroni bekas MB melalui Yayasan Selangor.

Ini kerana sudah dihebohkan kampus IKYS akan dijadikan Sekolah Bestari Yayasan Selangor kendalian Kementerian Pelajaran. Pusat pertumbuhan desa sebenarnya di ‘design’ bukan untuk tujuan pendidikan tetapi memandangkan ia kawasan mantan MB Khir Toyo, maka kaedah ‘build first justify later’ digunakan.

Apabila tarikh pilihan raya dalam ramalan, justifikasi mesti dibuat untuk mengelakkan ia jadi gajah putih sambil mendapatkan dana pilihanraya serta ‘mileage’ politik. Itulah antara sebabnya peti undi Bagan Terap dalam DUN Sungai Panjang dalam PRU12 tidak mendapat kesan tsunami malah memihak ’gila’ kepada bekas MB.

Inpens sebenarnya tidak ’float’. Sebelum ini sudah beberapa kali berpindah randah. Dari Kelana Jaya, Maxi Segar dan Pualu Indah. Semasa di Pulau Indah ini, sekumpulan lebih 20 orang staf Inpens diselamatkan dan diserapkan antaranya ke Unisel kerana Inpens dikatakan tidak mampu kewangannya. Perkara ini boleh disahkan oleh ramai orang. Hairannya, apabila staf lama dikeluarkan Inpens mengambil pula staf baru yang sama jumlahnya.

Inpens yang ’sesak’ nafas kerana pelbagai masalah di Kampus Pulau Indah mendapat durian runtuh apabila diarahkan berpindah ke Kuala Selangor. Presidennya Dato’ Mydin dan CEO nya ‘Dr’ Aziz yang kedua-duanya ’Nana Tanjung’ bermain mata dengan orang-orang besar di SUK, bergegas ke Kuala Selangor bukan sahaja membawa imej koperat malah politik dengan pengakuan “Saya orang Pak Lah! Saya sedang membawa dana Kementerian Kewangan 5 juta untuk Inpens”di hadapan staf IKYS. Kecut perut staf marhain IKYS!

Berkemungkinan besar beberapa ’top gun’ GLC malah di SUK Selangor semasa zaman DS Dr Khir bukan dipilih atas kehendak MB tapi diarahkan dari Putrajaya dan team-team tertentu dalam UMNO! Itu sebabnya bekas MB sentiasa panas punggung dengan kebocoran pelbagai maklumat yang dianggap sulit.

Buktinya lepas PRU12, tone warna kem-kem dalam UMNO menjadi semakin jelas dan rakyat boleh membuat telahan sendiri.

Bersambung..????

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bangangkah Khalid dan exco selangor semua bela biawak idup?

Tanpa Nama berkata...

MB sibuk kacau sykt lain yang punya keuntungan dan menjadi penyumbang kepada Selangor tapi yayasan selangor yang menyedut wang ini dibiarkan begitu sahaja jadi kubang BN .....

woi mana exco kayu semua ?

Catat Ulasan

Air Mata Selangor © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute