Isnin, 17 Ogos 2009

janji tinggal janji.... Khalid dibuang cabang sendiri

Setelah janji demi janji ditaburkan untuk menyelesaikan beberapa perkara tertangguh baik untuk Kerajaan Selangor juga perkara perkara penting dalam parti Negeri Selangor.

Yang menjadi kucar kacir adalah jika ahli parti atau pimpinan parti tidak menggunakan perlembagaan parti masing masing dan banyak bertindak dari luar mesyuarat cabang untuk menyelesaikan masalah, serta membuat keputusan diluar mesyuarat yang bertindak secara unilateral. Berita Gempar : Sebenarnya Ketua Cabang Kuala Selangor telah dipecat dalam mesyuarat cabang Kuala Selangor dan Keputusan Mesyuarat telah dibuat dimesyuarat cabang menanti keputusan Pusat menentukan siapakah Ketua Cabang yang disah di Cabang Kuala Selangor. Kes ini berat jika maklumat ini ketetahui umum.

Sefahaman saya, melihat keputusan mesyuarat cabang yang dipanggil menggunakan notis yang cukup setelah melihat ketua cabang tidak menjalankan tanggungjawab sebagai ketua cabang dan melanggari kebanyakkan perlembagaan parti, tidak menjalankan amanah sebagai ketua cabang, tidak menjalankan mesyuarat sehingga 8 bulan, dikira berat dan boleh gugur dengan keputusan ramai dalam mesyuarat cabang yang diminitkan. Maka bagi saya sahlah Ketua Cabang Kuala Selangor yang diketuai MB Selangor telah gugur. Caranya memanggil 17 ranting di Ijok untuk memastikan sokongan ketua ranting berterusan dengan mensyaratkan ketua ranting berikrar menyokongnya adalah keputusan terlambat sebab keputusan mesyuarat cabang sudah dibuat secara rasmi dan tandatangani oleh majoriti AJK Cabang. Caranya juga menunjukkan cara yang salah mengubah keputusan diluar mesyuarat. Juga menarik beberapa AJK dengan umpanan menjadi Ahli Majlis Kuala Selangor adalah kotor. Seorang AJK yang dulunya berteriak lantang kerana digugurkan dari senarai Ahli Majlis yang baru, bertukar arah bila isterinya yang tidak ada kelayakkan akademik dilantik menjadi Ahli Majlis. Pada dasarnya beliau (MB) tidak menghormati perlembangan parti dan parti yang ditungganginya.

Mengenai kedudukannya di Negeri biarlah negeri yang menentukan, namun kelayakkan untuk duduk dalam Negeri mestilah juga Ketua Cabang. Jadi gugur ketua cabang, gugurlah statusnya dinegeri.

Tabiat unilateral ini juga melarat kedalam pentadbiran kerajaan negeri termasuk isu arak, tiada perbincangan mesyuarat exco yang dipakai untuk membuat keputusan yang diumumkan oleh MB Selangor jumaat yang lepas. Maksudnya keputusan ini adalah unilateral decision oleh MB Selangor sendiri, begitu juga dengan keputusan keputusan yang lain. Yang akhir menjadi bahan tentangan dikalangan Exco sendiri. Memang ada exco membodek hanya mengikut saja. Malah jika exco itu bermasalah, MB lah yang membantu dan bermatian menyelematkan keadaan telah terjadi kepada beberapa exco yang bermasalah sebelum ini.

Beberapa cita cita besar ditunjukkan oleh TSKI setelah mendapat tempat didalam politik yang dulunya beliau juga ditolak di Kuala Selangor semasa bertanding Naib Ketua Bahagian UMNO Kuala Selangor. UMNO. Cita cita politiknya hanya kerana beliau ada duit, semua pengikutnya kerana duit. Maka apa susah susah nak kena bela lembu jika kita boleh beli susunya?. Inilah sikap yang ditunjukkan dalam politik era PR juga.

Tidak habis disitu cita citanya menggunung mahu bertanding sebagai Timbalan Presiden PKR pula, disatu Ucapan satu siri perbincangan DSAI sebagai ketua Umum mempamirkan rasa kecewanya sehingga terkeluar ungkapan, "jika jawatan Ketua Umum ini pun orang nak...ambil sajalah..", tindakan unilateralnya amat mengewakan ramai orang, baik bawahan juga atasan.

Banyak lagi isu didalam rumahtangga PKR Cabang Kuala Selangor ini, tetapi demi sayangkan parti kami memendamkan saja cerita cerita ini, dari sebelum dan selepas PRU12 lagi.

Kesimpulan mahukah anda tinggal dikalangan mereka yang hipokrit yang boleh dibeli didalam parti, orang beginilah yang ditanam dalam politik TSKI di Selangor. Maka tidak hairanlah jika ada dikalangan mereka naik lagi di PRU13 akan jadi Peraklah kita. Sebab itu TSKI bergegas merombak undang undang negeri dengan mengasih kuasa legistrator dan pentadbiran negeri. Dengan ini beliau akan selamat. Tidak mustahil jika cita citanya nanti mungkin boleh sampai ingin menjadi PM jika ramai yang dapat dibelinya. Bahaya cukup bahaya.

Ini adalah petikan artikel yang lepas merujuk kepada perubahan yang dibuat oleh TSKI dalam berpolitik caranya. Semua unilateral, baik membuat keputusan dicabang, negeri dan pentadbirannya. Ini menyulitkan keadaan dan merasakan tiada semangat Pakatan Rakyat dipraktikan, malah Hadi Awang terpaksa masuk campur melalui Dato Hassan Ali, Lim Kit Siang juga begitu dengan menasihatkan anak buahnya di Selangor. Malah DSAI sendiri telah berbuih menasihatkan pentadbiran Kerajaan Selangor dari perspektif politik.
Orang kalau otak meniaga apa pun mesti dimulakan dengan formula jual beli, jika politik buat apa nak susah susah nak kuatkan sokongan politik. Beli sajalah.

Kumpul orang dan buat "aku janji" - "kami sesungguh berdiri teguh dibelakang pemimpin kami...." maka juak juak ini berlantangan berteriak menyokong dan menjerit sambil terkinja kinja. Sebab sudah "masyukkkkkkk". Apa susah. Membeli politik bukan cerita baru, kita sering kedengaran sebelum ini pun. Malah bukan sahaja membeli itu kena guna "wang" perlu diingat, kekadang dengan air liur saja, kekadang dengar kertas kosong, kekadang dengan jawatan ahli majlis, jawatan itu dan ini.

Wow...macam pernah dengar cerita cerita ini, tapi dimana ya?....ohhh di kelompok gerombolan yang disebelah sana tu...eh eh bukan, sekarang gerombolan itu sudah masuh sebelah sini. Maka mana satu gerombolan yang sebenar, nampak semua sama saja sekarang.

Aduh pak..semua sudah jadi Gerombolan UMNO. Ptuih....tak guna mengutuk UMNO lagi, sebab sekarang yang mengutuk juga UMNO apa beza?. Politiknya sama. Caranya sama, politik beli politiknya juga sama. Habis apa yang beza?.....namanya saja beza.

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

blog sampah!

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa pelik dan hairan melalui berita Sinar Harian hari Isnin, terdapat satu laporan mengenai ikrar menyokong kepimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Melihat dari satu sudut ia kelihatan biasa sahaja. Jika ada keistimewaannya mungkin ada unsur ampu ala UMNO.

Walaubagaimanapun jika dikaji secara pemikiran lateral, seperti ada sesuatu yang tidak kena di Kuala Selangor, tanah asal MB Selangor.

Saya sempat memenuhi jemputan majlis perkahwinan sahabat lama di Kuala Selangor Ahad lalu. Saya tertanya-tanya sambil pasang telinga kerana beberapa kumpulan begitu asyik berbual-bual mengenai Tan Sri Khalid. Saya anggap itu adalah perkara biasa, sembang-sembang politik sambil menghisap sebatang rokok setelah menikmati juadah beryani kurma yang enak.

Dalam perjalanan pulang (setelah singgah di Pasir Penambang membeli ikan fresh) saya singgah di satu kedai kopi disatu simpang bawah pokok besar membeli gudang garam hijau kesukaan saya dan 5 kuih pau. Pelik juga sementara menunggu pau dibungkus saya terdengar satu meja terdiri 3 orang Melayu dan dua India bercerita tentang Tan Sri Khalid. Ada yang begitu lantang menghentam TS Khalid. Saya tidak fikir apa-apa.

Tetapi bila terbaca laporan Sinar Harian pagi Isnin saya mula berfikir secara lateral. Mungkin sosek-sosek kedai kopi itu ada benarnya.

Saya harap blog ini membawa berita yang fakta. Kalau selama ini pemimpin Pakatan Rakyat hanya dilihat harum, kini ada blog yang berani membongkar kebejatan pemimpin PKR/Pakatan sendiri.

barua pkr berkata...

barua pkr.. pencacai pkr.. bila kerja cari barua dan pencacai.. bila jawatan cari gutrie dan kawasan2 yg sewaktu dgnnya..

Tanpa Nama berkata...

Ini semua politik............

Ada fakta dan kemahuan yang tersirat (di sorok) melalui perbuatan yang tersurat (diterjemahkan). Sebab dalam politik, kita tidak boleh menterjemahkan kemahuan secara terangan-terangan sebab ia agak mengaibkan. Dan memang budaya orang Melayu meminta begitu, di namakan "sopan santun" tetapi kalau kita terlalu berterus terang, kita di namakan angkuh, arrogant dll.

Kita ambil contoh, orang Melayu suka "mengumpat dan memburuk2 kan orang lain"...Kenapa?. Sebab orang yang mengumpat dan meburukkan orang lain tu cuba menunjukkan kepada pendengar2 umpatan tu yang di "bagus". Begitu juga kalau ada orang mengumpat hal kesusahan orang lain.....semata-mata nak "menunjukkan yang dia senang".

Berbalik kepada hal TSKI ini, ramai orang PKR sendiri bercerita di belakang2 atas perkara2;

a. TSKI tak tolong orang parti,
b. TSKI cuma memelakkan x PNB + Guthrie
c. Cerita2 Kump. Semesta, dan
d. Macam2 lagi...

Pengumpat-pengumpat ini ingin menunjukkan dia lebih layak untuk di lantik? Dia lebih bagus untuk mengurus Negeri Selangor (MB) dan lebih layak.

Tetapi CUMA DI BELAKANG la ia bercakap...BUKAN SECARA BERDEPAN BERSERTA FAKTA DAN TRACK RECORD.

Tetapi dalam budaya Melayu, agak kurang enak di dengar kalau kita bercakap dengan kwn2 seperti "IKUT cara SAYA, saya tahu sebab saya berpengalaman dan perkara2 yang lepas menunjukkan & terbukti saya betul (bagus)".... Nampak angkuh dan arrogant....

JADI....APA SEMUA INI (yang berlaku di sekiling kita sekarang)? Ia ada kaitan dalam ulasan-ulasan saya dalam artikel "maaf jika anda bukan bekas PNB/Guthrie".

Ada perkara yang cuba di sorokkan oleh orang-orang tertentu dan caranya ialah orang tertentu tersebut mesti menduduki kerusi MB. Kerusi yang TSKI pegang sekarang.

1. Dalam kes lembu korban, kita patut semak sumber dokumen tersebut....masih agensi yang sama (PKNS). Kenapa GERAK terlibat? GERAK cuma "kompang" untuk "agensi siasatan pusat tersebut menari"?.

2. Dan ianya berterusan sampai pengarah siasatan agensi pusat tersebut mengeluarkan arahan pembekuan siasatan?

3. "10 - 15 projek akan datang" yang mana tandamata telah di berikan (Rm 20 mil shortfall pembinaan banglo Khir) cuba untuk "di halalkan" tetapi gagal?

4. Usaha-usaha penutupan busuk?

5. Berapa telah di janji-janjikan oleh "orang lama" yang terlibat kepada "orang baru" yang berkuasa di sana sekarang?

6. Melibatkan agensi penguatkuasaan pusat caw negeri dan apa hubungan orang lama dengan agensi tsb?

7. Semua usaha tersebut gagal dan sekarang USUL UNDI TAK PERCAYA DI DEWAN UNDANGAN thdp MB akan di buat?

8. Kes TBH ada kaitan memaksa untuk ujudkan bukti salahguna kuasa untuk jatuhkan MB?

jadi, pikir-pikirkan la.....

Tanpa Nama berkata...

artikel taik kucing .. lepas berak kambus dan macamtu lah siri artikel yang tidak boleh dipertanggungjawabkan .

Tanpa Nama berkata...

Tetapi CUMA DI BELAKANG la ia bercakap...BUKAN SECARA BERDEPAN BERSERTA FAKTA DAN TRACK RECORD.

Ewah-ewah, mamat ni rupanya tak tahu ragam dan lagak reformis. Reformis tidak takut berhadapan. Dalam bab TSKI, bukan setakat berhadap dengan TSKI, bersaksikan DSAI pun sudah dua tiga kali,.. Kalau tak tahu diam jerlah. Dalam blog ni pun dah ada dua tiga fakta, nak siar semua??

Tanpa Nama berkata...

Malang sekali bila kumpulam marhaen cuba menongkah kumpulan boujuis, maka timbullah ayat-ayat seperti, " Ini semua politik... atau, ah mereka kecewa, mereka desperado.

Jika dahulu ada tentangan terhadap Khalid, dikatakan mereka tidak dapat projek. Setelah dua tahun, mereka masih tidak dapat projek dan mereka masih hidup tanpa projek dan tidak memerlukan projek.

Yang mereka mahu pembelaan yang boleh memanjangkan hayat perjuangan. Pemimpin yang memertabatkan perjuangan parti, bukan melupakan parti. Kerana Khalid juga naik atas nama parti. Dia tidak menang jika bertanding secra sendiri atau Bebas!. Fikir-fikirlah.

Tanpa Nama berkata...

tsk is not a leader.he is a manager.get rid of him.plsss!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

MARI KITA SAMA-SAMA BETULKAN....

Kesalahan pemimpin adalah juga sebahagian dari kesalahan dari orang yang memilihnya.

Sampai bila reformis nak jadi mcm ni? Selalu suka salahkan orang dan ianya tak menyumbang pada apa2.

I cadangkan reformis jumpa YB Yaakob Sapari (exco pertanian + usahawan). Potfolio tu ada PKPS dan PKPS ada kawasan ladang buah-buahan 800 hektar (2,000 ekar tau). Minta la pajak dalam 50 ekar untuk 10 peserta, 5 ekar setiap peserta, I sediakan modal maknanya, kos meratakan I dulukan, benih i dulukan, baja + racun I dulukan, sesak2 duit pun blh kira laa....kita tanam sayuran, cili dll..vendor jaga je / jangan nak menokey...Tapi hasil kene jual kat I cara borong (tolak dulu-dulukan tu)....Dan kita PAKSA YB YAAKOB SAPARI BAWAK PRODUK KITA MASUK GIANT, TESCO dll yang ada kat Sel.

Amacam?...... Takkan benda kecik (utk dpt pajakan 3 tahun dulu je) mcm ni pun nak demo2 dulu? Bincang la elok2 dgn YB tuu....Kita namakan "PROGRAM VENDOR REFORMIS"..

Tanpa Nama berkata...

Bro, bab ini Yaakob pun tak ada kuasa. Sumua Khalid yang kasi keputusan. Meeting PKPSpun dia chair. Exco hanya duduk hadir. Bak kata pegawai atasan PKPS." dulu masa KHir Toyo, tangam kami terikat, tapi sekarang tangan kami di gari". Jika kebun buah-buahan tu tak bawa untung, Khalid lebih suka jadikannya ladang sawit ala Guthrie. Lihat sahaja siapa CEO PKPS? Haji Ali Ex Guthrie. PKPS akan jadi entiti perladangan maka akan tamat obligasi kemasyarakatan.

Sekarang banyak bangunan PKPS hendak dijual. Antaranya kilang di Kuala Selangor dan Sekinchan dan beberapa tempat. Alasanya tak untung.

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa terpanggil untuk mengulas komen di atas. Saya pernah berurusan dengan PKPS. Yang paling saya ingat ialah sebutan seorang berpangkat besar di PKPS.

"dulu tangan kami terikat kini tangan kami digari". Maksudnya zaman KHir Toyo, tangan terikat - tidak bebas. Zaman Khalid pula digari, maknanya jika digari tangan dibelakang.

Jelasnya lagi, EXCO hanya duduk tukang dengar dalam mesyuarat lembaga. Semua keputusan Khalid yang buat.

Kini PKPS diberitakan di ambang yang genting. Pengurus Besar baru Hj Ali juga bekas Guthrie. PKPS dikatakan hendak dijadikan konglomerat perladangan seperti Guthrie. Maka tamatlah obligasi sosial anak syarikat kerajaan negeri ini yang membangun pertanian bersama rakyat.

Beberapa bangunan/projek PKPS sedang ditawarkan untuk dimansuhkan secara jualan atau lelong kerana ia tidak menguntungkan diata pengurusan baru PKPS.

Rasanya reformis tak akan berdemo kerana nak tanah 3 ekar. Oportunis mungkin akan berbuat apa saja termasuk menjilat ludahnya untuk sesuatu.

Tanpa Nama berkata...

MARI KITA SAMA-SAMA BETULKAN....

Takpe lah kalau REFORMIS tidak berminat dengan cadangan saya kat PKPS. Insyaallah ada di tempat lain rezeki tu dan saya tengah dalam proses permohonan untuk pengurusan resab-resab tanah kjaan.

Kalau ada rezeki, saya akan buka peluang untuk PROGRAM VENDOR REFORMIS dan mudah-mudahan akan ada packing sayur-sayuran, buah-buahan, makanan ringan, daging beku dll dengan "jenama REFORMIS" masuk pasaraya. Tengok-tengokkan sikit YB Yaakob Sapari tuu....Jangan tersasar target priority (nak kembangkan industri fabrik Indo ke Malaysia?).

REFORMIS jangan lari bila benda dah ada nanti..

Tanpa Nama berkata...

bukak web nie utk hentikn air mata selangor

klik nie : http://tinyurl.com/airmata

Tanpa Nama berkata...

"SIAPA SUDAH KENE".......

Mari kita perhatikan apa yang berlaku sekarang....Surat "Pegawai SPRM"? Ianya tidak perlu di ulas sebab perkara tersebut masih di dalam proses inkues dan siasatan PDRM masih di buka...Tapi ada 2 perkara yang terserlah dari surat tersebut yang lebih bertujuan untuk "membunuh integriti pihak lawan" (di tulis oleh pihak yang sekongkol dengan pihak Pengarah?)

1. Terserlah terdapat 2 kumpulan dalam SPRM Selangor, 1 kumpulan Pengarah Negeri dan kumpulan Timbalan Pengarah Negeri, dan

2. Kes-kes berprofile tinggi di Selangor DI SIASAT oleh SPRM Putrajaya (bukan SPRM Sel)- ulasan Mantan MB Selangor.

Ini bermakna kalau betul dari "penelitian-penelitian dan pemerhatian yang di buat", salah satu kumpulan tersebut adalah pihak yang bersekongkol dengan pihak-pihak tertentu dalam UMNO, DAP dan PKR untuk menukar pucuk pimpinan di Negeri Selangor melalui "UNDI TAK PERCAYA?"

Kita perpanjangkan penelitian kita kepada perlantikan Ahli Lembaga Pengarah PKNS yang baru di mana ianya akan menyerlahkan lagi syak terhadap unsur-unsur "PENUTUPAN BUSUK" di sana di mana ujud kaitan dengan kes "banglo Khir Toyo"

1. YAB Menteri Besar, Pengerusi (wajib),
2. YB Cempaka (kerusi PAS),
3. YB Kinrara (kerusi DAP),
4. YB Bukit Antarabangsa (kerusi PKR)
5. SUK dan Peg. Kew Negeri serta wakil Kjaan Pusat (wajib).

Persoalannya?

Kenapa YB Bukit Antarabangsa dan YB Kinrara BERIYA-IA "menekankan" bahawa ujud "konspirasi BN yang merancang untuk menjatuhkan Kjaan Negeri" sedangkan "Ketua Pembangkan yang di gantung tugas dan yang sepatutnya terlibat secara langsung berada di Mekah" untuk mengerjakan umrah?

Adakah ianya strategi "Tsun Szu" dalam buku "Thick Face Black Heart" dalam "Ancient Chinese War Tectic" dalam perkara "Hit in The West and make kill in The East".

YB2 tersebut kene hati-hati sebab ada bab dalam buku tersebut ada tajuk "Hit the Ground, when the snake appear...then make the killing".

Tanpa Nama berkata...

"SIAPA SUDAH KENE".......

"Hit the Ground, when the snake appears...then make the killing".

Cara manakah yang telah di gunakan oleh "orang-orang" yang berkepentingan" dalam dalam "kes banglo Khir" dimana "tandamata telah di berikan" (est. Rm 20 mil) tetapi kelulusan masih belum di buat di peringkat Lembaga Pengarah sebelum PRU 12?


INGAT KAH KITA?

1. Sebelum PRU 12, ujud "TIUPAN TAUFAN BESARRRRRRR" yang sesekali bertiup kencang, reda, bertiup semula dan reda secara berulang2 dengan isu "Khir Toyo akan di pindahkan ke Pusat" dan dot, dot, dot akan menggantikan ke JAWATAN MB SELANGOR?

2. Pada hari Ulangtahun Keputeraan DYMM Sultan Selangor pada 11 Dis 2007, DYMM Tuanku Sultan telah menekankan elemen-elemen berikut dalam titah ucapan Baginda sebagai membalas ucapan taat setia YAB Menteri Besar (diwaktu itu);

a. Elemen "MERIT" dalam persaingan,
b. Elemen Pemimpin dan Kepimpinan mesti mewakili semua golongan melebihi sempadan bangsa dan kepuakan, dan
c. Elemen Pemimpin membuat dasar dan undang-undang untuk di ikuti oleh rakyat dan pemimpin juga kene patuh thdp dasar dan undang2 tsbt.


JELAS dan TERANG yang selama pemerintahan 6 tahun Khir Toyo, ia telah "di kelilingi" oleh musuh-musah Khir sendiri yang mngujudkan mcm2 karenah untuk menggagalkan PENYAMPAIAN.

Apakah peranan SPRM Sel? Mengujudkan kes-kes rasuah yang sengaja di ada-adakan (fabricated)? Tujuannya untuk mebunuh integriti Khir Toyo? Siapakah lagi "seekor singa" yang "menduduki bukit yang sama" yang di duduki oleh MB pada waktu itu? "Singa Tua" yang sedang "melatih anak-anak singa jantan untuk bertempur"?

Sebab apa "singa tua" hanya melatih anak2 singa untuk bertempur? Sebab ia seekor singa yang "hanya tau bertempur dan selalu menang, manakala yang kalah perlu tunduk"....Singa tua itu lupa yang DIA "di amanahkan untuk menjaga dan memberi kebaikan kepada kesemua kehidupan yang berlindung di bawahnya"...

Apa kaitannya dengan kes yang berlaku di pkns dan perhatikan kemungkinan2 ini;

a. Adakah kemungkinan yang minit-minit masyuarat Lembaga Pengarah PKNS sebelum PRU 12 di ubah untuk menghalalkan kelulusan "pjk2 akan datang"?

b. Siapakah yang akan menyambut isu ini (di kalangan Pengarah-Pengarah Baru PKNS) kalau isu ini di ketengahkan di dalam masyuarat Lembaga Pengarah yang baru?

c. Siapakah yang akan banyak di persalahkan kalau bukan Khir Toyo dan Ahli Lembaga Pengarah semasa Khir Toyo terhadap MERIT-MERIT KELULUSAN kalau "pemalsuan terancang" ini berlaku?

d. Berapakah nilai projek ini kalau "tandamatanya sahaja" dalam lingkungan Rm 20 mil? Rm 1 bil?

Ada Mata..............PANDANG.
Ada Telinga...........DENGAR.
Ada Otak..............PIKIRRRRRRRRRRRRRRR.

Tanpa Nama berkata...

Apalah... BN dari hari prtama kalah lagi dia nak ambik balik. Politikus kita nipun bengap, dok ulang benda yang kita semua tahu. Masalah kat sini, ialah Khalid atau Sahak yang gagal memimpin dan makin banyak masalah.

BANYAK KAH DUIT DIA NAK BAYAR HUTANG BERATUS JUTA?
BOLEHKAH AMANAH INI DIPEGANG OLEH ORANG YANG BANYAK BERHUTANG? TAK MAHU BAYAR PULAK TUH!

Tanpa Nama berkata...

REFORMIS merasakan bahawa REFORM itu hanya milik reformis sahaja.

Ianya milik semua orang tetapi mungkin dengan pendekatan yang berbeza2....PEMBAHARUAN....., HIJRAH...... dll.

Tanpa Nama berkata...

Inilah kelainan yang ada di dalam PKR, tak macam UMNO kerana orang-orang PKR berani menegor dan meluahkan perasaannya sekiranya mereka mempunyi pendapat yang berbeza dengan pemimpin atasan. Ahli dari akar umbi pun boleh menegor bosnya.

Cara ini, gaya ini adalah satu cara yang di kehendaki oleh DSAI iaitu Cara Politik Baru bukannya sebagaimana ahli UMNO yang jadi pak anggok dan main setuju saja walaupun apa yang dikatakan oleh pemimpinnya itu tidak mendatangkan faedah dan boleh menyusahkan ahlinya.

Kepada penulis blog ini, tahniah dan teruskan dengan komen anda dan hati-hati pastikan apa yang anda hendak komen mestilah beralaskan dengan fakta bukan ikut rasa.

Wassalam

Tanpa Nama berkata...

MARI KITA SAMA-SAMA BETULKAN......


Kita sentiasa selalu ada minima 2 pilihan, samada kita sedar atau tidak setiap kali berhadapan dengan masalah. Tak kira ianya masalah kecil atau masalah yang besar..

Kerajaan Negeri Selangor (PAKATAN) sekarang berhadapan dengan delema "takut dan confuse" untuk membuat keputusan dan beberapa pilihan yang ada adalah;

a. Fokus kehadapan, atau
b. Terus mengungkit perkara yang sudah berlalu,
atau
c. Fokus ke hadapan dan gunakan perkara yang
lepas sebagai panduan.

Mari kita berterus terang kenapa elemen-elemen ini ("ketidak pastian/confuse mind") berlaku kepada kepimpinan dari PAKATAN NEGERI SELANGOR..

1. Kepimpinan negeri yang di terajui oleh PKR
(hanya Selangor) dan ujudnya pemimpin
DE FACTO di belakang kepimpinan yang
merupakan bekas pemimpin BN masih terbuku
di dalam hati dengan sifat2 dendam kesumat
peribadi.

2. UJUDNYA PKR SENDIRI ADALAH ATAS RASA MARAH,
DENDAM KESUMAT, TIDAK PUAS HATI, DLL DI
ATAS KEPIMPINAN NEGARA PADA WAKTU ITU.
JADI TIDAK SALAH KALAU SAYA RUMUSKAN
"survival untuk Parti Keadilan Rakyat
adalah sekiranya UMNO/BN TIDAK
BERUBAH (reform / hijrah)".

3. Kurang nya pemikir-pemikir dalam PKR
terlatih dari sudut pentadbiran dan yang
memahami "asas-asas dan hak negeri dalam
sebuah negara persekutuan". Dan agak
kurang sifat mengakui kelemahan dan
berusaha untuk memperbaiki diri.

Elemen-elemen di atas tersebut telah merobos terus dan melekat kepemikiran-pemikiran kepimpinan negeri dan telah menggarap pemikiran bahawa "Kerajaan Negeri tidak perlu berbaik-baik dengan Kerajaan Pusat" tanpa meneliti hak-hak negeri dalam perlembagaan persekutuan vise versa.

Ini lah sifat keangkuhan KERAJAAN PAKATAN YANG MERUGIKAN KERAJAAN NEGERI dan seterusnya menidakkan hak rakyat Negeri Selangor untuk terus menikmati pembangunan.

Peduli apa? Saya bukan orang Selangor......Inikah jawapan DE FACTO?


MARI KITA SAMA-SAMA RENUNGI;

1. Berapa peratuskah kutipan cukai pendapatan yang di kutip dari aktiviti perniagaan dan penggajian di Negeri Selangor dari jumlah keseluruhan cukai pendapatan negara?

2. Berapa peratuskah hasil cukai duti impot, eksais dan lain-lain duti yang di kutip oleh Kastam dan Eksais Di Raja hasil dari aktiviti barang keluar masuk di negeri selangor berbanding dengan jumlah keseluruhan kutipan?

3. Berapa peratuskah levy pekerja asing yang bekerja di Negeri Selangor yang di kutip oleh pihak Imigration Malaysia berbanding dengan keseluruhan kutipan levy?

4. Berapa ramaikah golongan pekerja yang bekerja di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya yang tinggal di Negeri Selangor yang memerlukan khidmat servis dari PBT2 di negeri selangor (kutipan sampah, jalan raya dll).

5. Berapa peratuskah kutipan cukai jalan yang diperolehi di Negeri Selangor olej pihak JPJ dari jumlah keseluruhan kutipan cukai jalan negara.

6. KENAPAKAH KAMI MASIH TETAP DI BEBANI DENGAN BAYARAN-BAYARAN TOL WALAUPUN KAMI ADALAH SALAH SATU NEGERI PENYUMBANG KUTIPAN CUKAI JALAN TERBESAR NEGARA? 90% tol adalah di Selangor?


Oleh itu kami menyokong sepenuhnya hasrat YAB
Menteri Besar Selangor untuk berbaik-baik dengan Kerajaan Pusat untuk merundingkan hak-hak kami sebagai rakyat Negeri Selangor..


Biarkan DE FACTO terjun dengan labu-labunya.....

Biarkan! Biarkan! Biarkan!

Tanpa Nama berkata...

MARI KITA SAMA-SAMA BETULKAN......


Melalui pemerhatian kami sebagai seorang rakyat Negeri Selangor, kita sebenarnya telah terlepas banyak peluang di sebabkan sifat kita yang terlalu bertolak ansur....

Kita ada;

1. KLIA,
2. Putrajaya,
3. Palabuhan Utara dan Barat yang bertaraf Internasional.

Dengan Perbelanjaan Pembangunan keseluruhan projek-projek tersebut melebihi Rm 50 bil..Rm 50,000 juta beb.... Perbelanjaan tersebut di buat dalam kampung kita, dalam mukim kita, dalam daerah kita, dalam negeri kita....

1. Dimanakah kita?

2. Apakah yang orang kampung kita, orang mukim kita, orang daerah kita, orang negeri kita DAPAT MANAFAAT?

3. Kita bukan mahu keseluruhan, kita cuma mahu sebahagian dari pembangunan tersebut memberi manfaat kepada kita sebagai pemaju, sebagai kontraktor, sebagai pembekal....BERKONGSI KEMAKMURAN MA......

4. Apakah pemimpin-pemimpin kita tidak berjuang untuk kita? Ingat pemimpin PAKATAN dan pemimpin BN ...Ingat ye EXCO yang jaga potfolio Keusahawanan sekarang(YB Yaakob Sapari - Apa program? Tunggu nak kene ketuk?).


"yang dah berlalu tu jadikan iktibar untuk kita melangkah ke hadapan".

Tanpa Nama berkata...

"MARI KITA SAMA-SAMA BETULKAN"....


Memang di akui bahawa Kerajaan Pusat menyumbang secara tahunan kepada bujet kerajaan negeri "Geran Penduduk" (berdasarkan kepada jumlah bilangan penduduk negeri) dan "Geran Infrastruktur" (berdasarkan kepada jumlah KM panjang kemudahan jalanraya sesebuah negeri).

Geran-geran ini akan di salurkan secara terus ke kantung perbendaharaan negeri secara dwi tahunan...Tetapi perlu di ingat bahawa Kerajaan Negeri ada membuat pinjaman daripada kerajaan pusat dan ianya perlu di bayar atau di tolak terus dari geran2 ini.

Dengan kenaikan kos-kos mengurus, serta SUMBER-SUMBER PENDAPATAN cukai kerajaan negeri (cukai tanah, pintu, lesen2 dll) adakah SUMBER-SUMBER ini mencukupi untuk menampung "perbebelanjaan pengurusan dan pembangunan negeri"? Lagi parah sekiranya pihak kerajaan membuat potongan pembayaran geran-geran wajib sebagai potongan pinjaman kerajaan pusat kepada kerajaan negeri.

Ini permasalahan besar yang di hadapi oleh YAB Menteri Besar sekarang di mana sumber-sumber "kemasukan (INFLOW)" tidak dapat menampung "PERBELANJAAN PENGURUSAN"....... Apalagi PERBELANJAAN PEMBANGUNAN???


INI FAKTANYA.....Dan beberapa langkah yang kami cadangkan...

1. Pertingkatkan kelicinan pengurusan kutipan-kutipan cukai-cukai tanah, cukai pintu, lesen-lesen dll dengan cara mempelbagaikan kemudahan-kemudahan cara pembayaran kepada pengguna.. Contoh.. E payment, internet banking payment, kempen kesedaran dll..

"Penswastaan kutipan tunggakan-tunggakan" yang mempunyai keupayaan modal untuk mengadakan kemudahan-kemudahan e-payment dan internet banking adalah munasabah.

2. Kerajaan Negeri memiliki GLC-GLC di bawah KDEB seperti Kumpulan Perangsang, Kumpulan Hartanah Selangor, Central Spectrum, Konsortium ABASS dll, di bawah PKNS ada Worlwide Hldg Bhd, PKNS Infra, Sel Ind Corp dll...Di bawah PKPS pun ada...Di bawah MAIS pun ada (dengan perkenan DYMM Tuanku).....Gunakan GLC-GLC ini sebagai catalyst (pemangkin) untuk menerokai sumber-sumber baru pendapatan Kerajaan Negeri.

Ujudkan "share option scheme" kepada kami dalam GLC-GLC tersebut (atau anak syarikat) dan kami akan jadikan GLC-GLC tersebut sebagai pemegang konsesi-konsesi kemudahan-kemudahan kerajaan negeri (penswastaan). Skim ini akan memudahkan kami untuk mendapatkan kemudahan "pembiayaan kewangan" (ada konsesi + milik kerajaan negeri) dan kami berjanji akan mengujudkan minima 100 "sub vendor2" di kalangan anak-anak tempatan di bersaiz SMI.

Masih banyak lagi kemudahan-kemudahan yang di pertanggungjawabkan kepada kerajaan negeri yang boleh di pertingkatkan melalui skim ini..

a. Pusat penyembelihan ayam....di bawah MAIS,
b. Pengurusan sisa pepejal (transport)... Worldwide.
c. Pengurusan sisa pepejal (pelupusan)...Worldwide,
d. Skim perumahan rakyat,
e. Dll.

Lupakan CEO-CEO GLC yang mempunyai pemikiran "SELANGOR HANYA LOMBONG EMAS UNTUK DI KERINGKAN"....lphs?

Tanpa Nama berkata...

Khalid buat silap membekukan pembinaan kuil di seksyen 23. Ia seperti mengalah kepada tekanan yang didalangi UMNO. PR dilihat tidak mampu memberi keadilan kepada semua. Bagaimana jika pengundi India dalam PRK akan datang boikot PRK itu? Jelas sekali Khalid Ibrahim tidak melihat jauh. Namun Khalid Samad mampu meraih simpati bukan melayu. Harap dapat membantu di PRK di Negeri 9.

Pemimpin lemah seperti Khalid elok sahaja digantikan. Tambahan lagi menanggung hutang yang amat besar..

Tanpa Nama berkata...

http://mt.m2day.org/2008/content/view/26456/84/

Tidak seorangpun yang bertahniah kepada Khalid Ibrahim.

Nampak sangat ketokohan Khalid Samad menenggelami seorang lagi Khalid yang sedang berperang dengan gelumang hutang yang besar.

Khalid Ibrahim patut mula fikir di mana dia berada sekarang dan buat pilihan terbaik.

Tanpa Nama berkata...

Ini percaturan politik......

Kenapa kes kuil sect 23 menjadi begitu penting dalam percaturan kuasa sehingga andaian ke jawatan Menteri Besar menjadi pertaruhan ("stake").... Berapa peratuskah pengundi berketurunan India di Parlimen S. Alam, ADUN Anggerik (YB Yaakob Sapari - PKR), ADUN Batu 3 (YB Rodziah Ismail - PKR), ADUN Sri Muda (YB Suhaimi - PKR).

10% / 20% / 30%..........???????

Ini FAKTANYA......

1. Kenapa di rebut-rebut yang sedikit..?????? Impak kepada DUN Ijok di mana peratusan pengundi keturunan India lebih....?

2. 11 atau 14 atau berapa2 pun...adakah ia membolehkan ia mendapatkan majoriti di DUN untuk mengujudkan kerajaan campuran...??

3. Lagi 16 milik BN (UMNO) kan...???? Solid ke...?? Apa syarat-syarat daripada Pengerusi kepada 16 kerusi ini....??

Hahahahahahaha.....

Politik angan2......Baik kita gi MEJID Bulan Ramadan ni.....Ambik alih pemerintahan kunun...
Nak ambik jawatan MB kunun...

TUNGGU JE LA....IKAN BESAR dah masuk jaring, "NGELIBAT, ngelibat, ngelibat" (bahawa jawa = meronta2)...tunggu la..

"Ikan yang lemas atau jaring yang koyak"...????

Tanpa Nama berkata...

pelik aku, toyo tue jugak yg korang suke..ekekeke kayaa laa t0y0

Catat Ulasan

Air Mata Selangor © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute