Ahad, 9 Ogos 2009

Isu arak MBSA apa yang berlaku ?

penjelasan ringkas mengenai isu Arak di MBSA.....

Penguat kuasa MBSA yang berketuakan masih orang Umno telah kononya telah menyerbu sebuah kedai 24 jam di Shah Alam dan merampas semua minuman berakhohol. Kedai itu punya permit dan lesen jual arak, kesalahan ikut kononya laporan orang ramai ialah menjual arak kepada orang Islam.

YB Ronnie Liu, exco yang terbabit dengan PBT terus dihubungi oleh pemilik kedai 24jam itu menyatakan bantahan dan ugut akan saman kerajaan negeri kerana bertindak tidak ikut undang undang. Sememangnya tiada peruntukan undang - undang yang membenarkan arak - arak tersebut dirampas. Ronnie pun hubungi penguatkuasa dan bertanya ada tak undang - undang yang benarkan rampasan. Penguat kuasa yang masih diketuai orang Umno itu jujur kata tidak ada. Maka Ronnie kata kalau begitu nantiu kalau kerajaan disaman maka penguat kuasa MBSA dan ketuanya akan di pertanggunbgjawabkan. Maka penguatkuasa MBSA sendiri kerana takut dengan tindakan salah mereka (salah berdasarkan undang undang) telah memulangkan semua arak tersebut.

Semua menjadi celaru apabila operasi itu dibocorkan sendiri oleh agen Umno dalam MBSA, PAS pula respon terlalu cepat tanpa ketaui hujung pangkal.... DAP pula bagi reaksi melampau....

Semua ini kerana kelemahan MB Selangor yang gagal kawal keadaan dan bagi kenyataan celaru. Semua exco boleh pijak kepala MB yang ego dan sombong rasa diri cerdik ini.

Semua ini kerana MB tak nak tukar puak - puak Umno yang duduk dalam bidang kuasa kerajaan negeri, kedua ialah kerana MB berkeras tak nak buat pilihanraya kerajaan tempatan ...

Isunya ialah cara operasi dan pentadbiran kerajaan tempatan tak perlu melalut sehingga sebabkan permainan sentimen agama dan kaum. Kalau MBSA ada pilihanraya pilih ahli majlis sendiri maka mereka akan berdepan isu ini dengan lebih bertanggungjawab. Ini tidak ahli majlis dipilih secara pilih kasih oleh exco dan MB, maka itu sebabnya apabila benda seperti ini bangkit kerajaan negeri terperangkap.

dalam hal ini PAS pun kena jujur desak pilihanraya kerajaan tempatan, DAP yang dilihat dulu begitu beriya - iya benar desak pilihanraya kerajaan tempatan dikembalikan pun senyap juga mungkin kerana seronok dapatkan penyokong sendiri sebagai ahli majlis.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Air Mata Selangor © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute